Är afghaner lika mycket värda som svenskar?

Svenska medier rapporterar i dag att fem svenskar skadats efter att ha kört på en sprängladdning i Afghanistan. En medföljande afghansk tolk råkade ännu mer illa ut och dog.

Vi på MM noterar att någon av journalisterna på presskonferensen faktiskt tänkte ett steg längre och frågade om tolken hade samma skyddsutrustning som soldaterna. Det kunde Försvaret inte svara på. Skulle så inte vara fallet har reportern kommit en skandal på spåren, och flera medier, bland andra SvD och TT, nämner frågan som inte fick något svar.

Ovanstående är ett bra exempel på hur en nyhet kan ge upphov till fler, om journalisterna vågar vidga perspektivet några millimeter bortom den självklara ”svensk-kopplingen”.

Nu är det bara att hoppas att de inte släpper frågan: Har afghaner som arbetar för svenska Isaf-styrkan sämre skydd än svenskarna?

/BF

Uppdatering: Frågan om skyddsutrustning ställdes även i Aktuellt, om än i förbigående, och svaret, om att utrustning erbjuds men inte är obligatorisk, bekräftas av flera kommentarer som kommit in. Vi har därför gjort ett undantag från principen att inte släppa fram kommentarer som rör sakfrågan och inte mediernas bevakning av den.

Detta aktualiserar nämligen följdfrågor som journalisterna borde ställa till Försvaret: Varför upplever ni inte att ni har samma ansvar för tolkarna som för era soldater? Det är inte första gången som frågan aktualiserades. När Danmark lämnade Irak sökte några tiotal tolkar som arbetat för soldaterna asyl i Danmark, eftersom de nu ses som femtekolonnare i Irak. Det krävdes en EXTREM opinion innan det till slut gick igenom.

6 svar till “Är afghaner lika mycket värda som svenskar?

  1. Varför ska afghaner ska ha samma utrustning ?
    Det är inte samma sak.
    Svenska eller engelska soldater ska ha den bästa utrustning…
    Vi behöver mer soldater i afghanistan, riktigt duktiga ska det vara !

  2. Jag vet inte hur det var i det aktuella fallet men jag vet hur det generellt ligger till med skyddsutrustning för tolkar.

    De har tillgång till samma utrustning som svenskarna, vilken också tillhandahålls av svenskarna. Jag har dock själv varit med om flera fall där tolkarna inte vill bära skyddsutrustningen av olika skäl. Det kan vara att de inte upplever samma hotbild som vi gör och i vissa fall är det av bekvämlighetsskäl. 14 kilo kroppsskydd och en hjälm i 50 graders värme är det inte alla som gillar.

    Personligen hade jag aldrig accepterat att min tolk inte bär samma skyddsnivå som jag själv eftersom det blir mitt ansvar och uppgift att ta hand om de som skadats och ju värre skadan är desto större belastning och fara kan det innebära för övriga.

  3. Hej, kan meddela att afghanierna sällan har samma skyddsnivå som de svenska förbanden. Bakgrunden är en mix av att lätt nonchalans från den lokalanställdes sida, och mindre press på skyddsutrustning på afghanerna från svenska kontingensen sida…Det är ju det svenska bidraget som och därefter det finska samarbetet som kontingenschefen svara för…hårda bud, men den uppfattningen delar troligen större delen av de som varit på plats…

  4. Jag har själv varit där nere och ska dit igen. Jag har alltid med mig hjälm och kroppsskydd till tolken när jag har med mig en men de brukar inte vilja använda det. Själv godtar jag då inte ett nej som svar men det kan vara så att tolken själv faktiskt begärt att slippa bära skyddsutrustning.
    Utrustningen är både varm och tung att bära, därav denna motvilja.

    Tänk på att det kan finnas en skadad gruppchef som just nu kanske lider svåra samvetskval för att han var för snäll och lät en tolk slippa bära utrustningen…

  5. Idag kommer de skadade svenskarna med ambulansflyg tillbaka till Sverige för vård. En fråga som man skulle kunna ställa är att om tolken inte dödades, skulle också han få vård i Sverige?

    Svaret är nog enkelt: Nej

    Försvarsmakten skyddar endast de egna soldaterna och inte andra som jobbar med dem.

    Nu ser vi tydligt exempel på detta: Svensk soldat måste har skyddsutrustning.
    För afghaner är det frivilligt och upp till var och en.

    Synd att ingen journalist ställde den frågan…

  6. Pingback: Novembers mest lästa « Medier och mångfald

Lämna en kommentar